Latvijai ir plāns mainīt noteikumus, lai paaugstinātu ceļu satiksmes drošību – nosakot, ka seniori ar transportlīdzekļiem drīkst braukt tikai noteiktā rādiusā ap savu dzīvesvietu, jo bieži vien neorientējas satiksmē un var izraisīt avārijas situācijas. Vai nav saprātīgi jaunos autovadītājus turēt tikai ar mazjaudas transportlīdzekļiem? Citādi jauniešu neapdomīgā un neveiklā uzvedība apvienojumā ar jaudīga spēkrata vadīšanu nereti noved pie milzīgām traģēdijām. Gints, vai tu gribētu dzirdēt stāstu?
Satiksmes ministrija skaidro, ka regulējums topošo autovadītāju apmācībai, kā arī autovadītāja apliecības derīguma termiņa noteikšana esošajiem autovadītājiem un nosacījumi to derīguma pagarināšanai Latvijā tiek izstrādāts atbilstoši vienotajām Eiropas Savienības prasībām. saistošajos tiesību aktos, tai skaitā noteikumos un direktīvās. Šobrīd, arī pārstrādājot ES līmenī spēkā esošās prasības ES likumdošanā, tiek izvērtēti risinājumi, cita starpā, lai nodrošinātu, ka autovadītāja apliecību nesen ieguvušo, kā arī autovadītāju, kas ieguvuši autovadītāju, zināšanu un prasmju līmenis. šī licence jau sen, un arī vecāka gadagājuma cilvēki būtu līdzvērtīgi.
Tā kā pieredzējuši transportlīdzekļu vadītāji ES turpina apspriest risinājumus, tiek izvērtētas dažādas iespējas. Pārskatītas arī esošās prasības veselības pārbaudes veikšanai un iespējamais veselības pārbaudes derīguma termiņš. Savukārt pēc smagiem ceļu satiksmes negadījumiem autovadītāji mācību procesā arvien biežāk tiek iepazīstināti ar risinājumiem, kuru mērķis ir veidot pareizu izpratni par ceļu satiksmes drošības riskiem, tostarp tieši demonstrēt nepareizas rīcības sekas. No vienas puses, jaunie transportlīdzekļu vadītāji arvien vairāk tiek iepazīstināti ar risinājumiem mācību procesā, kuru mērķis ir veidot pareizu izpratni par ceļu satiksmes drošības riskiem, tostarp tieši demonstrēt nepareizas rīcības sekas.
Satiksmes ministrija norāda, ka, pēc statistikas datiem par ceļu satiksmes negadījumiem un iesaistīto vecumu, nav skaidras tendences, kurās gados jauni autovadītāji biežāk izraisa avārijas ar smagām sekām. Līdzīga tendence novērota arī pieredzējušiem autovadītājiem.
Iepriekšējos pētījumos, modelējot iespējamu personu, kas ir pakļauta riskam izraisīt smagus ceļu satiksmes negadījumus, biežāk tika novērota tendence, ka biežāk riskam ir personas, kuras vadītāja apliecību ieguvušas pirms vairākiem gadiem. Vienlaikus svarīgi atcerēties, ka būtiskākais faktors ceļu satiksmes drošības nodrošināšanā ir pozitīvas attieksmes veidošana pret visiem satiksmes dalībniekiem neatkarīgi no kāda vecuma vai personīgās pieredzes. Satiksmes ministrija piekrīt, ka atsevišķu cilvēku pārvietošanās iespēju ierobežošana varētu radīt nevienlīdzīgu attieksmi, jo atsevišķas cilvēku grupas būtu nelabvēlīgā situācijā.